Tuesday, July 7, 2009

Shocking? Surprising? Unbelievable?

I found this article a few minutes ago...

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0708&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_02.htm

Malaysia jadi 'lubuk' syarikat bioteknologi Korea

KUALA LUMPUR 7 Julai - Malaysia yang kaya dengan sumber alam semula jadi, menyebabkannya dianggap sebagai 'lubuk' kekayaan oleh syarikat-syarikat bioteknologi antarabangsa terutamanya dari Korea.

Negara itu mempunyai minda dan kepakaran yang baik dalam bioteknologi manakala Malaysia pula mempunyai sumber semulajadi yang kukuh.

Sebanyak 22 buah syarikat dari negara itu akan membuat pelaburan dalam bidang tersebut yang dilihat mempunyai potensi besar untuk dikomersialkan.

Malah, Malaysia juga dianggap mampu mencipta pasaran yang baik untuk syarikat-syarikat berkenaan bagi menembusi 10 buah negara sekitarnya yang dihuni 600 juta penduduk dengan Kadar Dalam Negara Kasar (KDNK) terkumpul berjumlah AS$1.4 trilion (RM4.94 trilion).

Menteri Sains,Teknologi dan Inovasi, Datuk Dr. Maximus Ongkili berkata, kini, syarikat-syarikat berkenaan boleh mengubah lokasi kilang dan aktiviti-aktiviti kajian dan penyelidikan (R&D) ke negara ini.

Katanya, syarikat-syarikat berkenaan boleh mengambil peluang terhadap kedudukan Malaysia yang terletak di tengah-tengah Asia selain terletak di antara pertumbuhan ekonomi rancak negara India dan China.

Selain itu, katanya, Malaysia juga merupakan negara Islam yang memberi kemudahan kepada syarikat-syarikat berkenaan untuk menembusi pasaran negara-negara Pertubuhan Persidangan Islam (OIC).

Jelasnya, OIC kini dianggotai sebanyak 57 buah negara.

''Malaysia kini berada di fasa kedua dasar bioteknologi negara iaitu pengukuhan sumber manusia dan sedang menuju ke fasa tiga iaitu pengkomersialan. Fasa satu merupakan tempoh kajian dan penyelidikan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani perjanjian antara Institut Kajian Biosains dan Bioteknologi (KRIBB) dengan Malaysian Biotechnology Corporation (BiotechCorp), Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) dan Ultimate Biotech Sdn. Bhd.

Katanya, Malaysia dilihat terlalu pantas melangkaui sasaran bioteknologi yang sepatutnya berada pada fasa ketiga pada tahun 2011.

''Ini merupakan satu petanda yang baik apabila kita berada di landasan yang betul, malah lebih pantas daripada sasaran yang diberikan,'' ujarnya.

Fasa keempat merupakan fasa untuk perniagaan di peringkat global.


Now my biotech friends...do you think this is true? That we have passed the research phase? That we are too fast in the biotechnological development? That we are already in the human capital phase and is going to the commercialization phase? But why almost all of biotech graduates (that I know, at least) ended up continuing their studies because they could not find any job? And why during that BioCareer09, most of the vacancies were for people outside of the biotechnology field, and there were less than 5 openings for biotechnologists? Why, when we are developing too fast in biotechnology, most of biotech graduates cannot find any job (other than becoming research assistant and getting paid less than rm2000/month, or becoming like me, a tutor)? Why? Why? Why?

And that's why I laughed when I went to the BioCareer 09, and also when I was reading this article.

Unbelievable.

1 comments:

O-man said...

hahaha crapppppp~~

Post a Comment